Kwestionariusz TKI® został stworzony przez Ralph H. Kilmann i Thomasa jako Conflict Mode Instrument (TKI®)
Każdy człowiek jest uzdolniony i wyposażony w pięć sposobów radzenie sobie z konfliktem. Kwestionariusz TKI® pozwala na lepsze zrozumienie
naszych zachowań podczas zdarzających się w naszym życiu sytuacji zwanych konfliktem i jest kwestionariuszem samooceny. Jest narzędziem, z którego
korzystamy on-line.
Jesteśmy jako ludzie posiadaczami pięciu stylów zachowań, z których możemy korzystać. Decyzja, który styl wykorzystujemy do rozwiązania sytuacji
konfliktowej oraz jego efektywność, jest zależna od sytuacji i kompetencji danej osoby. Większość osób eksponuje najmocniej jeden z pięciu stylów
zachowania w zarządzaniu konfliktem, który jest spójny z cechami osobowości i na nich oparty, a z pozostałych korzysta z mniejszym natężeniem.
Wiedza na temat pozostałych modeli zarządzania konfliktem wśród współpracowników, wpływa na wzrost efektywności,
jakości, zdolności do pracy z innymi.
Konflikt jest percypowany jako zjawisko negatywne. Konflikty są pozytywne.
Kwestionariusz TKI® jest punktem wyjściowym, by określić przestrzeń na zmianę i postęp. Uczenie się z własnego doświadczania konfliktów w zarządzaniu
i współpracy, jest właściwym i odpowiednim. Dodanie nowych zachowań i umiejętności wzbogaca nasz styl i pozwala na świadome
uwzględnienie nowych mechanizmów.
Jak nawiązać porozumienie pomiędzy konfliktem a zmianą?
Jak połączyć we wspólnej pracy dwa konfliktujące się zespoły/osoby?
Jak zbudować komunikację bez przemocy?
Jak zmienić konfliktujący system zarządzania? Jak wypracować nowe ścieżki w systemie organizacji?
Czy w pracy uwzględniamy potrzeby obu stron i działamy w relacji wygrany - wygrany
Zarządzanie konfliktem, w którym zastosowanie ma kwestionariusz TKI® może dotyczyć różnych relacji i różnych poziomów.
Kwestionariusz został zaprojektowany, by mierzyć ludzkie zachowania w dwóch wymiarach:
Wymiar asertywności – nadrzędnym staje się zaspokojenie i ocalenie własnych potrzeb
Wymiar kooperatywności - czyli jak istotnym jest zaspokojenie potrzeb i wymagań innych
Pięć stylów (metod) rozwiązywania i radzenia sobie z konfliktem:
Rywalizacja
Współpraca
Kompromis
Unikanie
Uleganie
Konflikty są pozytywne. Kwestionariusz TKI® pozwala również zwrócić uwagę, że niektóre style są preferowane w nadmiarze lub niedostatecznie
wykorzystywane, w poszczególnych strategiach rozwiązań.
Druga część kwestionariusza zawiera pytania diagnostyczne dotyczące sygnałów ostrzegawczych, świadczących o nadużywaniu czy niewystarczającym
wykorzystywaniu danego stylu. Analiza tej części badania wspiera również rozwój nowych kompetencji, zachowań i umiejętności. Wynikiem badania jest
raport zawierający analizę indywidualnej strategii rozwiązywania konfliktów. Mając mapę różnych stylów zarządzania konfliktem, inicjujemy
nowe kreowanie rzeczywistości, inną komunikację, budujemy inną relację.
Opracowanie©: Ewa Magdalena Lach