Każda organizacja jest zbudowana z grup większych, czy mniejszych.
Grupa jest najskuteczniejszym środowiskiem do rozwoju umiejętności interpersonalnych. Rozwój indywidualny osoby zawsze następuje w kontekście
funkcjonowania w grupie.
Dobrze funkcjonujące grupy wspierają współpracę, twórcze działanie i adaptację. Nauka i rozwój jest mnożony przez ilość uczestników
w zespole – każdy się uczy od każdego, każdy wnosi do grupy własne umiejętności, silne strony i doświadczenie.
Jakość grupy ma zatem ogromny wpływ na budowanie przewagi biznesowej całego przedsiębiorstwa.
Korzyści wynikające z coachingu zespołowego:
możliwość modelowania ról w zespole,
konstruktywne wykorzystanie siły, jaką daje pozytywna presja grupy,
identyfikowanie się z czymś większym niż tylko skupienie na sobie – zobaczenie większego obrazu,
korygowanie zachowań w bezpieczny i naturalny sposób dzięki konstruktywnym informacjom zwrotnym od współpracowników,
wzmacnianie identyfikacji z organizacją i podążanie wg określonych wartości i celów,
lepsze zrozumienie innych i lepsze wykorzystanie różnic w zespole postrzeganych jako korzyść, a nie przeszkoda,
świadomość własnych silnych i słabych stron.
Coach wspólnie z zespołem, pracują nad osiągnięciem celu zwracając uwagę na poszczególnych członków zespołu oraz współpracę wszystkich,
jako jednej grupy. Ważne jest, aby cel coachingu był wspólny dla wszystkich pracowników zespołu i bezpośrednio ich dotyczył.
Podczas całego procesu coachingowego można monitorować realizację uzgodnionych celów i na bieżąco wprowadzać korekty, gdy jest to konieczne.
Nowe zachowania mogą ulec zaniedbaniu w momencie presji czasu, wymagań dotyczących jakości wykonywanej pracy, dlatego proces coachingowy
składający się z kilku spotkań daje możliwość weryfikowania sytuacji w zespole.
Coaching zespołowy jest jednym z najskuteczniejszych sposobów poprawy współpracy członków zespołu, gdyż praca odbywa się
jednocześnie ze wszystkim pracownikami. Przy asyście coacha zespół może poruszać tematy, "o których nie mówimy” i samodzielnie rozwiązywać sporne
kwestie.
Cele w coachingu zespołowym mogą być podzielone na dwie grupy:
merytoryczne – w odniesieniu do wykonania konkretnego zadania przez cały zespół związany z celami organizacji,
jakościowe – dotyczące możliwości skutecznej współpracy wszystkich członków zespołu na rzecz postawionych celów.
Celem merytoryczne:
samo zdefiniowanie celu dla zespołu, jako elementu scalającego i ukierunkowującego,
wypracowanie wspólnej strategii działania,
ustalenie planu wdrożenia strategii.
Cele jakościowe:
poprawa komunikacji w zespole,w
prowadzenie konstruktywnej krytyki w zespole,
budowanie zaufania w zespole.
Zasady organizacyjne coachingu zespołowego:
grupa 5 -10 pracownikó(duże zespoły są dzielone na mniejsze grupy).
spotkania raz w miesiącu.
jedna sesja trwa 3-4h.
Opracowanie/Projekt©: Katarzyna Żak – Ratajczak; Tomasz Żak
Coach: Tomasz Żak, współprowadząca: Katarzyna Żak – Ratajczak